יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

עוגת שייש - העוגה הכי ביתית ומנחמת

עוגת שייש אפשר להכין כעוגה בחושה ואפשר להכין כטורט.
שנים אני מכינה אותה כעוגה בחושה,מקציפה חמאה וסוכר ומוסיפה בהדרגה ביצים ולאחר מכן שמנת חמוצה או גבינה לבנה וקמח. העוגה הבחושה לא שורדת מחוץ למקרר יותר משלושה ימים בגלל מוצרי החלב שבה.
נזכרתי שאמא שלי שנים היתה מכינה את עוגת השייש על בסיס עוגת ליקח (טורט שמבוסס על הקצפת ביצים) והחלטתי לנסות למצוא בעצמי מתכון מנצח  ..ובכן מצאתי ואני שמחה לחלוק אתכם את המתכון הנפלא הזה ששורד מחוץ למקרר כשבוע אך לרוב מחוסל על ידי בני הבית הרבה לפני.


חומרים

לקרם שוקולד
100 גר' שוקולד מריר
100 מ"ל חלב
15 גר' קקאו (2 כפות) מנופה

לטורט
6 חלבונים (מביצה בגודל L)
300 גר' סוכר ( 1/2 1 כוסות)
1 שקיק סוכר וניל

6 חלמונים
100 מ"ל שמן קנולה או תירס
מיץ מ- 1/2 לימון בינוני
2 כפות מים

240 גר' קמח (3/4 1 כוסות)
1 שקיק אבקת אפיה

תבנית- סיר פלא גבוה,משומן היטב ,אני מרפדת בניר אפיה אך זה לא חובה.



אופן הכנה


  1. לחמם תנור  ל- 180 מעלות
  2. לשים בקערת זכוכית בינונית שוקולד מריר וחלב,להמיס יחד במקרוגל ,אני שמה דקה בחום גבוה. לערבב היטב ולהוסיף את הקקאו. לבחוש במטרפה עד שמתקבל קרם אחיד ולשים בצד להתקרר.
  3. להקציף  חלבונים ,כאשר מתחיל להיווצר קצף לבן להוסיף בהדרגה את הסוכר וסוכר הוניל ולהמשיך להקציף עד שמתקבל קצף יציב ומבריק (לא להקציף לקצף חזק מדי כמו למרנג כי אז תצא עוגה יבשה)
  4. לערבב היטב חלמונים,שמן,מיץ לימון ומים. להוסיף לקצף החלבונים ולקפל פנימה בעדינות.
  5. לנפות יחד קמח ואבקת אפיה ולקפל לתערובת הביצים בעזרת מטרפה (אני אוהבת לקפל עם מטרפה כי אז הקמח נספג היטב בביצים ולא נותרים גושים) רצוי לא להוסיף בבת אחת את תערובת הקמח אלא בשלוש פעמים,כדי לא לשבור את קצף הביצים.
  6. לצקת לתבנית 2/3 מתערובת הטורט שהכנו. ל1/3 הנותר להוסיף את קרם השוקולד ולערבב היטב עד שנוצרת לנו תערובת חומה אחידה. לשפוך את התערובת החומה לתבנית ולערבב בעזרת ידית של כף עץ או סכין לקבלת צורה של שייש. אצלי אוהבים שרואים ברור את שני הצבעים אך מי שרוצה יותר פסי שייש פשוט להעביר יותר פעמים את הסכין בתוך התערובת.
  7. לאפות כ- 45 דקות . העוגה מוכנה שהקיסם יוצא יבש ( אני משתמש בשיפוד ארוך )
  8. לתת לעוגה לנוח מחוץ לתנור כ-20 דק' לפחות לפני שהופכים אותה על צלחת הגשה.
  9. מי שאוהב אפשר לצפות את העוגה בציפוי שוקולד או קצפת.
הערה כוס מידה בינלאומית = 240 מ"ל
אני מודדת את הנוזלים במד ליטר ולא בכוס
את החישובים לגבי כמות הנוזלים עליכם לעשות לפי הכוס בה אתם משתמשים



27 תגובות:

  1. אם אני רוצה להכין אותה כבחושה ולא כטורט...?
    להכניס את אותם חומרים בלי להפריד ביצים בסדר שכתבת למעלה בהקדמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הילי ,אני ממליצה לך לנסות קודם כל את המתכון כמו שהוא. זה יוצר מרקם נהדר לעוגה. בכל מקרה גם אם לא תפרידי את הביצים יצא סוג של טורט מכיוון שזו עוגה עם הרבה יצים והיחס בין החומרים לא יוצר כאן עוגה בחושה.
      את יכולה להשתמש בבסיס של עוגת המקופלת (קישור: http://hamaroch.blogspot.com/2012/01/blog-post_15.html#links )ובמקום לשים מקופלת להשתמש במלית השוקולד לעוגת שייש וליצור עוגת שייש ממנה.
      רויטל

      מחק
  2. היי,העוגה נראת נפלאה אבל אין לי תבנית כזו.במה ניתן להשתמש
    במקום? אני אשמח לקבל תשובה כי ממש מתחשק לי להכין את העוגה.
    תודה מראש ושבת שלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,אפשר להכין בתבנית תנור גדולה עם שוליים גבוהים אבל אז זמן האפיה יתקצר
      או בתבנית קוטר 26 אבל עם שוליים גבוהים,צריך להיות רווח של כ- 4 -5 ס"מ בין הבלילה לשוליים של העוגה כדי שיהיה לה לאן לעלות אחרת העוגה תגלוש מהתבנית.
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  3. ערב טוב רויטל!
    אפיתי את העוגה הנהדרת בשבוע שעבר... ופשוט אין מילים יצא מעוווולה!!
    עכשיו שאלה קטנה.. אפשר לאפות בתבנית אינגליש? אם כן לכמה תבניות תספיק
    התערובת?
    תודה על אתר נהדר... משתמשת בו המון המון!!
    רק קוצרת שבחים!
    אביבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אביבה רב תודות לך יקירה. משמח אותי שאת מכינה את המתכונים שלי ונהנת מהם.
      אם את רוצה לאפות באינגלישקיק ,זה לפחות 4 תבניות. את צריכה למלא את התבנית מקסימום 2/3 מגובה התבנית. לפי זה תראי כמה תבניות יתמלאו לך. קחי בחשבון שלאחר האפייה הן ירדו בגובה כי זה טורט

      מחק
    2. רויטל תודה על תשובתך המהירה!
      אם לאחר האפיה גובה העוגה יירד, אז לא מומלץ לאפות באינגליש...
      דרך אגב מדוע יירד הגובה?
      עוד דבר קטנטן האם אפשר להקפיא את העוגה וכל פעם להוציא תבנית אינגליש אחת?
      סליחה על ה"קרצוץ" ותודה על הסבלנות!
      אביבה!

      מחק
    3. הגוב היורד בגלל שהטורט בנוי מקציפת ביצים ולאחר האפיה כשהעוגה מתקררת יוצא חלק מהאויר והעוגה יורדת בגובה.
      את יכולה לאפות באינגליש קח שתדעי שזה מה שיקרה.
      אין בעיה להקפיא רק לעטוף היטב בניילון נצמד
      והכל בסדר את יכולה לשאות כמה שאלות שיש לך:)

      מחק
  4. היי רויטל הייתי מעוניינת לדעת אם אני יכולה להחליף את החלב במשהו אחר כגון מיץ תפוזים ? מפני שאני רוצה להכין אותה לשבת ורוב הזמן אנחנו בשריים ולא הייתי רוצה שהיא תיהיה חלבית ??????????

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, אפשר חלב סויה,אפשר שמנת צמחית המתאימה לבישול ואפשר גם מים חמימים (לא רותחים) בהצלחה

      מחק
  5. היי רויטל,
    אפשר להכין את העוגה בתבנית קוגלהוף מסיליקון?
    הקוטר שלה 26 ס"מ
    המון תודה!
    עינת

    השבמחק
    תשובות
    1. היי עינת,סליחה שאני עונה רק עכשיו הייתה לנו הפסקת חשמל של 3 שעות. ככה לפני כניסת השבת והבישולים שלי:)

      לא ניסיתי להכין את העוגה בתבנית סיליקון. אני רגילה לסיר פלא וככה אני מכינה שנים
      מנסיוני עם מתכוינם אחרים של טורט אני לא אוהבת לאפות בסיליקון כי האפייה אינה שווה מבחינת פיזור החום והעוגהצירה יותר זמן בתנור וגם לא נפאת בצורה ממש טובה
      אז לשיקולך ומנסיונך מעוגות אחרות. אני לא ממליצה

      מחק
  6. לכל מי שאין סיר פלא אני ממליצה בתבנית הסיליקון של טאפרוור ניסיתי ויצא מדהים ניתן להשיג את התבנית בטל0526444790 תודה על המרשם

    השבמחק
  7. היי שמי אתי
    אני רוצה להכין את העוגה היום ויש לי שאלה האם ניתן לאפות אותה גם בתבנית רגילה חד פעמית מרובעת לא הגדולה הבינונית ?

    ודרך אגב אני עושה המון מתכונים שלך ואני רשומה דרך הפייס תודה ושבוע טוב

    אודה לתשובה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אתי, מצטערת רק היום ראיתי את התגובה שלך,
      התבנית הבינונית תהייה קטנה מידי ואני חוששת שהעוגה תגלוש במהלך האפייה לכן או התבניתה גדולה או סיר פלא או לחלק לתבנית בינונית ועוד תבנית קטנה
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  8. רויטל העוגה ניראית מעולהההההההההההההההה

    גם אהבתי מאד את הרעיון לאפות אותה בסיר פלא
    ועוד משהו - אני לא אוהבת עוגות טורט שאין כמעט שמן (מצטערת אבל השומן שבביצים לא מספיק לי), ובמתכון שלך יש גם מספיק שמן(!), בדיוק כמו שאני אוהבת!! :) :)
    גמר חתימה טובה ❤

    השבמחק
  9. יאמיייייי

    עם איזה גודל כוס את משתמשת ? 1 כוס = ? מ"ל

    השבמחק
    תשובות
    1. כוס מידה בינלאומית שווה ל - 240 מ"ל
      אני משתמשת במד ליטר ולא בכוס מידה

      מחק
  10. רויטל יקרה, היכן אפשר לרכוש סיר פלא?
    איך הוא נראה?
    סליחה על הבורות...

    השבמחק
    תשובות
    1. היי ענת
      זו לא בורות . בורות זה שלא שואלים או מתביישים לשאול
      ואני שמחה ששאלת :)

      יש את חנויות כלי הבית,לרוב דווקא אלו שנמצאות בעיר, ולא היוקרתיות.
      את פשוט צריכה לבקש מהמוכרת סיר פלא.
      זה מגיע לרוב עם מכסה ועוד חלק שמתאים לבישול ואפייה עם סיר הפלא על הגז.
      פעם פעם היו מכינים עוגה בסיר פלא על ידי בישול על הגז או על פתיליה
      היום כשיש לכולנו תנור,אין בכך צורך.

      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  11. היי. הכנתי את העוגה והגובה שלה ממש נפלא. היתה לי בעיה עם הטעם השוקולדי. השוקולד המריר והקקאו משנים את טעם העוגה והופכים להיות מאד דומיננטיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום עדנה
      על טעם וריח... אני אוהבת ששוקולד יהיה שוקולדי:) טעם העוגה לא משתנה אלא יש שילוב בין וניל לשוקולד כפי שצריך להיות בעוגת שייש. אם רק הצבע חשוב לך תשתמשי רק בקקאו.
      רויטל

      מחק
  12. תודה.בכל מקרה, מאד אוהבת את האתר ומאמצת בחום הרבה מתכונים.

    השבמחק
  13. עוגה נהדרת תודה על המתכון אני אף פעם לא מצליחה להכין עוגת שיש וזה יצא לי מצויין ומכטנה כבר הרבה זמן לפי המתכון המוצלח הזה תודה ושוב תודה

    השבמחק
  14. ערב טוב הגב' רויטל. באיזה כוס הינך משתמשת שהיא 200 מיל ? כוס מידה אוניברסלי הוא 240, אשמח לקבל הסבר. בתודה מראש מרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא משתמשת בכוס אלא במד ליטר
      כוס בינלאומית היא של 240 מ"ל

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...