יום ראשון, 13 במאי 2012

קיש בטטה כרישה וגבינות


קיש בטטה,כרישה וגבינות

קיש שמשלב בתוכו מרקמים וטעמים משובחים
שווה את ההכנה ,גם אם דרושות כאן הכנות מוקדמות 
אני ממליצה בחום לא לוותר
שווה את ההשקעה ואת 
המחמאות שתקצרו לאחר האכילה.

חומרים (לתבנית פאי מתפרקת בקוטר 24 ס"מ)

בצק פריך מלוח לתחתית הקיש

200 גר' קמח (1/2 1 כוסות)
100 גר' חמאה
1 ביצה בגודל M
1/2 כפית מלח
2-3 כפות מים קרים

2-3 כפות קמח לקימוח משטח העבודה

מלית כרישה
3-4 כרישות בינוניות (לא עבות וולא העלים הירוקים)
2 כפות שמן
25 גר' חמאה
50 גר' גבינה בלוגרית מגוררת (כ- 3 כפות)
50 גר' גבינת קשקבל מגוררת (כ - 3 כפות)
50 גר' גבינת עמק מגוררת  (כ- 3 כפות)

בטטה
2 בטטות בגודל בינוני
2 כפות שמן קנולה

לעיטור
1/2 גליל גבינת פרומעז

לרוטב הקיש
200 מ"ל שמנת מתוקה
2 ביצים גודל L
1/2 כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור
אפשרות - 1/4 כפית אגוז מוסקט טחון
1 כף קמח

אופן הכנה
הבצק -  במעבד מזון עם להב פלדה או בקערת מערבל עם וו גיטרה שמים את כל חומרי הבצק מלבד המים. מעבדים את הבצק ולפי הצורך מוסיפים את המים לקבלת בצק אחיד. אני בדרך כלל מוסיפה כף אחת של מים קרים. עוטפים את הבצק בניילון נצמד ושמים במקרר למשך 20 דק'. בזמן הזה מכינים את המלית.
קלתית הקיש-מוציאים את הבצק מהמקרר. מקמחים את משטח העבודה ואת תבנית הפאי. מרדדים את הבצק לקוטר 28" ,מעבירים לתבנית הפאי ומסדרים את הבצק כך שישב היטב בתבנית ,מהדקים את הבצק לדפנות כדי ליצור שוליים יציבים ולא דקים מידי. מכניסים למקרר עד הכנת המלית.
מלית כרישה - שוטפים היטב את גבעולי הכרישה,חותכים קצוות ובודקים שלא מתחבאים גרגרי חול בפנים. לחתוך לעיגולים דקים . לחמם מחבת עמוקה ,לשים שמן וחמאה ולהוסיף את הכרישה. לאדות את הכרישה תוך כדי ערבוב מדי פעם כ-10 דק' על מנת שתתרכך.
שהכרישה מוכנה,להעביר לקערה,לצנן. לאחר מכן להוסיף את הגבינות ולערבב עם מזלג.
בטטה - לקלף את הבטטות ולחתוך לריבועים קטנים בגודל של כ- 1 ס"מ על 1 ס"מ. לחמם מחבת עם ציפוי כמו טפלון או מחבת קרמי ,להוסיף את הבטטות והשמן,לבשל על אש בינונית,עם מכסה. לערבב מדי. זמן הבישול הוא כ-15 עד 20 דק' כשהבטהה צריכה להיות חצי רכה ולא להפוך למחית. כשהבבטה מוכנה להעביר לצלחת שטוחה ולקרר.
רוטב הקיש - לבחוש יחד את כל החומרים עם מטרפה. אני עושה זאת במד ליטר על מנת שיהיה קל למזוג את הרוטב מעל הקיש.

הרכבת הקיש
  1. להוציא את קלתית הקיש מהמקרר,לשפוך פנימה בעדינות את מלית הכרישה,לשטח את התערובת עם המזלג.
  2. לסדר את קוביות הבטטה  סביב הקיש (ראו תמונה) ומעט במרכז הקיש.
  3. לחתוך את גבינת הפרומעז לפרוסות ולסדר ברווח שנוצר בין הבטטה שסדרנו.
  4. לשפוך בעדינות את רוטב הקיש ,בזילוף מאוד דק ואיטי,כדי שלא ישפך החוצה. צריך כאן סבלנות כדי הרוטב יכנס בין שכבות הירקות.
  5. לאפות בתנור חשומם מראש ל-190 מעלות כ-45-50 דק' . הבטטה צריכה להזהיב. לאחר שהקיש מעט התקרר להעביר לצלחת הגשה.
  6. לאחסן את הקיש במקרר בקופסא אטומה. ניתן להקפיא את הקיש.
  7. מי שלא אוהבת גבינות עיזים כמו פרומעז ניתן לחתוך בולגרית ולעטר איתה במקום עם פרומעז .

26 תגובות:

  1. הקיש נראה מעולהההההההההה

    והוא ממש לטעמי - אני מאד מאד אוהבת בטטות
    אני מבינה שבעצם אפשר "לשחק" עם הרכב הגבינות לפי מה שיש גם בבית

    הסידור למעלה - משחק הצבעים, נראה מאד מושך

    השבמחק
    תשובות
    1. ויני יקירה,תודה לך
      בהחלט אפשר להחליף ולשנות את הרכב הגבינות לפי מה שיש בבית ומה שאוהבים.

      מחק
  2. רויטל הקיש מדהיםםםםםםםםם
    כמו שוויני כתבה הצבעים וסידור הקיש מדהים
    אהבתי מאוד

    השבמחק
  3. אהבתי מאד, יקירתי!
    הקיש נראה מהמם, מזמין במיוחד,
    אוהבת את שילוב הטעמים הנהדר,
    שילובי הצבעים, ססגוני ויפה!
    חייבת חתיכה, יש מצב? רק טעימה, בטוחה שטעים בטרוף!!
    תודה על אחלה מתכון,
    רותי :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. רותי ,את כזאת מקסימה
      תודה רבה על המילים החמות
      כבר מארגנת לך פרוסה נדיבה
      שבוע נפלא
      רויטל

      מחק
  4. רויטל, נראה מאוד מגרה.
    אני חושבת שאכין לשבועות.
    ושאלה: האם הבטטות מתבשלות טוב?
    כלומר, הן רכות בפה?
    כי כך אוהבים אותן.
    ואני אוהבת גבינת עזים - אבל לא בטוחה שהאהבה הזאת משותפת גם לאחרים. אז אולי אלך על בטוח ואשתמש בפטה.
    תודה רבה על מתכון נהדר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי לך רותי ותודה רבה
      הבטטות לא צריכות להיות מאוד רכות,כמו שרואים בתמונה הן חצי עד שלושת רבעי מוכנות. אם הן יהיו רכות מאוד אז תאבד הצורה המרובעת והאפשרות לעטר מסביב. בנוסף הן עוד עוברות אפיה של 50 דק' בערך ואני מכינה את הקיש הזה כבר שנים רבות ואף פעם לא קרה שהבטטה לא הייתה רכה לאחר האפיה.
      גם אצלי במשפחה לא כולם תמידי דעים לגבי מוצרי חלב של עזים ולכן כשזה קורה אני משתמשת בגבינת פטה וזה יוצא טעים מאוד.
      אני כאן לכל שדאלה:)
      שבוע מקסים
      רויטל

      מחק
  5. ואי ואי ואי
    הרגת אותי עם הגבינת עזים מעל
    בא לי!

    השבמחק
  6. קיש מדהים, חייבת להכין לשבועות!!
    הבלוג שלך פשוט יפיפיה!

    השבמחק
    תשובות
    1. רב תודות לך סיוי וברוכה הבאה לבלוג שלי.
      מוזמנת להשאר ולהנות:)

      מחק
  7. נראה טוווווווב כ"כ!!
    מתה על קיש בטטות והשילוב עם גבינת עיזים/פטה בכלל נהדר.

    את לא אופה את הבצק לפני?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה שמרית:)
      לא אני לא אופה את הבצק לפני.
      בתנור שלי (הישן מאוד..) אני אופה מחצית מהמזמן בחלק התחתון שלי התנור ומחצית מהזמן בחלק האמצעי של התנור והתחתית יוצאת אפויה מצוין.

      מחק
  8. היי רוויטל,
    אני ממש רוצה להכין לשבועות. האם ניתן להכין יום לפני עד לשלב חיתוך השבלולים והתתפחה הנוספת, לשמור במקרר ולאפות למחרת?
    תודה רבה וכל המתכונים שלך נהדרים!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. היי לך. האם את מתכוונת לשבלולי הפיצה או לקיש כרישה ובטטה? אני יוצאת מנק' הנחה שהתכוונת לשבלולי הפיצה.
      מה שאני הייתי עושה,מכינה את הבצק לילה קודם ולמחרת ממלאה ,חותכת ואופה.
      אפשר גם לעשות את כל אפיה וההכנות יום קודם,לעשות חצי אפייה,ולמחרת להפשיר ולאפות עד הזהבה .
      חג שבועות שמח
      רויטל

      מחק
  9. נראה מדהים ומעולה.
    תודה על השיתוף :)
    יפעת

    השבמחק
  10. שאלה:
    האם אפשר לעשות את זה מדלורית?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא ניסיתי להכין זאת עם דלורית. לדעתי דלורית קצת יותר רכה ומימית ואני חוששת שאולי היא תתפרק והרעיון של הבטטה כאן הוא הקוביות שמעטרות את הקיש.
      מה שבטוח לא להעביר את הדלורית הקפצה במחבת כמו הבטטה,כי אז היא תצא מחית.

      מחק
  11. רויטל,
    נראה מדהים וטעים. האם אפשר להכין שבוע לפני האירוע ולהקפיא? ואם כן איך את ממליצה להפשיר? תודה אילה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה אילה
      אפשר בהחלט להכין כשבוע מראש את הקיש והלקפיא אותו. חשוב להפשיר יום לפני האירוע במקרר הפשרה איטית ולחמם כחצי שעה מכוסה בנייר כסף ועוד כחצי שעה ללא נייר כסף לחימום מיירבי
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
    2. רויטל בוקר טוב,
      שוב אני בבלוג שלך המהמם. מתנצלת ששנה שעברה לא חזרתי ואמרתי לך שהקיש יצא נפלא ומאד מאד טעים ועוד קישים ופשטידות שהכנתי ממך. תודה רבה על השיתוף והעשרת המטבח שלנו.

      מחק
  12. היי. אני מכינה את הקיש לשבועות, בתבנית 28. יש צורך להעלות כמויות, או שפשוט הקיש יצא נמוך יותר?
    בנוסף, מכינה יומיים לפני החג- עדיף להקפיא או במקרר?
    ממש תודה :))

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה
      אי אפשר להשאיר את אותה הכמות שמכינים בתבנית גדולה יותר
      את חייבת להתאים את המתכון לתבנית שלך
      לכן יש להגדיל את כמות החומרים במתכון ב- 40% על מנת שהקיש יצא כמו במתכון כאן.
      ליומיים אפשר במקרר. זה בסדר גמור
      חג שמח
      רויטל

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...