יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

שטרודל תפוחים (מבצק עלים)

שטרודל תפוחים אמיתי הוא שטרודל וינאי. השטרודל הוינאי לא עשוי מבצק עלים ולא מבצק פילו אלא מבצק שמכינים ,משרים אותו בשמן  ומותחים אותו בעזרת מפת שולחן מבד כותנה עד שהבצק נהיה דק-דק ממש שקוף  ,מורחים עליו  חמאה מומסת,ומעל מלית תפוחים עשירה,מגלגלים ואופים וגם בזמן האפיה כדי שלא יחסר מורחים חמאה:)  זו אמנות לשמה ובהחלט צריך לפנות לכך זמן וגם ללמוד את המיומנות.

השטרודל הזה הוא שטרודל זריז למי שרוצה תוצאות מהירות ולא פחות טעימות.

אצלנו בבית אני כמעט ולא משתמשת בבצק עלים בגלל עניני בריאות אך בחגים ואירועים משפחתיים גדולים אני אוהבת להכין את השטרודל הזה,פתרון נהדר כשצריך קינוח והיתרון הגדול הוא ההכנה מראש והאפייה כמה שעות לפני האירוע שהופכת את המאמץ לקליל.



חומרים (ל - 2  שטרודלים ( פסים ) קלועים)

מלית תפוחי עץ
1 ק"ג תפוחי עץ חמוצים לאפיה(גרני סמית' ) קלופים וחתוכים  לקוביות בגודל בינוני
1/2 כוס סוכר
1/2 כפית קינמון
גרידת לימון מ- חצי לימון
מיץ מחצי לימון
50 גר' צימוק לבן או כהה בגודל בינוני


רולדה לבנה  
3 ביצים גודל M
90 גר' סוכר (1/2 כוס)
90 גר' קמח  (2/3 כוס)

 500 גר' בצק עלים מוכן (פרווה או על בסיס חמאה )

מעט קמח לקימוח משטח העבודה

1 ביצה לבירוש השטרודל לפני האפיה

אבקת סוכר להגשה

אופן הכנה

מלית תפוחי עץ - במחבת גדולה ורחבה שמים יחד את התפוחים ושאר החומרים מלבד הצימוקים אותם נוסיף בסוף. מבשלים על אש בינונית כ- 10 דק' תוך כדי בחישה על מנת שהסוכר יתערבב היטב יחד עם התפוחים. לא לתת לתערובת לרתוח רתיחה חזקה אחרת התפוחים יתפרקו בבישול. קוביות התפוחים צריכות להישאר שלמות ולהיות מעט רכות. לאחר שכיבינו את האש,להוסיף את הצימוקים ולערבב היטב. אני לא מסננת את הנוזלים,אני אוהבת שהם נספגים בצימוקים ובתפוחים. מי שאוהב שטרודל יותר יבש מוזמן לסנן את התפוחים מהנוזלים שלהם. את המלית ניתן להכין יום-יומיים לפני הרכבת השטרודל. חשוב שהמלית תהייה קרה בזמן הרכבת השטרודל.


רולדה לבנה - להקציף יחד ביצים שלמות וסוכר לקצף בהיר וסמיך - לוקח כ-5 עד 8 דקות. לקפל פנימה בעזרת מטרפה את הקמח בהדרגה לקפל בעדינות עד שמתקבלת תערובת אחידה.
להכין תבנית שטוחה של התנור,לשמן אותה היטב והלניח עליה נייר אפיה,לשמן אותה היטב ולשטח מעליו את התערובת שהכנו. לאפות בחום של 190 מעלות 10 עד 12 דק'. לצנן היטב.
לקמח משטח עבודה נקי,להעביר אליו את הרולדה שהיא קרה,לחתוך ל- 4 פסים ברוחב 7 ס"מ. נשאר עוד פס אחד צר יותר,אני מקפיאה ושומרת לפאי או מאפים בהם אני משתמשת בפירורים. במתכון הזה נשתמש ב - 2 פסים ואת השניים הנותרים נקפיא לפעם הבאה.

למה דווקא רולדה? כי אני אוהבת שהבצק נשאר יבש ולא נרטב מהתפוחים ועדיין התפוחים נשארים עסיסיים ומלאי טעם. אז תפקיד הרולדה הוא לספוג את הנוזלים של התפוחים,היא מתמזגת עם המלית והבצק מתחת וזה לטעמי מוצלח הרבה יותר מאשר פירורי לחם או ביסקוויט.


הרכבת השטרודל  - בצק עלים אני מפשירה במקרר ולא בחוץ. מוציאים אותו לילה קודם למקרר ולמחרת הבצק מופשר ומוכן. מחלקים את הבצק לשני חלקים שווים. (אם קניתם בצק עלים מוכן של 1 ק"ג הוא מתאים להכנת 4 שטרודלים)
לקמח משטח עבודה במעט קמח,לרדד את הבצק למידות הבאות - רוחב 23-24 ס"מ ואורך 30 ס"מ.
להניח פס רולדה על הבצק,בחלק האמצעי שלו כאשר משני צדדיו יש להשאיר רווחים שווים.


בעזרת סכין חד או גלגלת לחתוך רצועות בשני הצדדים בעובי של כ- 2 ס"מ לאורך הרולדה,ראו בתמונה.

לסדר מעל הרולדה את מלית התפוחים כולל הנוזלים. הרולדה תספוג את הנוזלים,משתמשים במחצית מכמות המלית.


קולעים את פסי הבצק  מעל מלית התפוחים בצורה הדוקה




בשלב הזה ניתן להקפיא את השטרודלים,לילה אחד ללא כיסוי ולאחר שהם קפאו לעטוף אותם בניילון נצמד ולהשאיר בהקפאה עד שלושה חודשים.

רוצים לאפות את השטרודל?

לחמם תנור ל- 210 מעלות. אם השטרודל מהקפאה,אני מוציאה אותי חצי שעה לפני האפיה מהמקפיא.
לסדר תבנית עם נייר אפיה ולהבריש את השטרודל בביצה. להכניס לתנור החם ,חשוב לשים את התבנית שלב אחד מעל אמצע התנור,כדי שהשטרודל יקבל צבע יפה.


20 דק' אופים ב- 210 מעלות  ואז מורידים את הטמפ' של התנור ל- 190 מעלות ומורידים את התבנית לאמצע התנור,ממשיכים לאפות כ-30 דק' עד לקבלת צבע חום יפה.


מגישים חמים ,עם אבקת סוכר מעל. אפשר גם להוסיף כדורי גלידה וניל או קצפת.



15 תגובות:

  1. איזה יופי, רויטל !
    נראה כל כך יפה וטעים ברמות !
    יצירת מופת ממש,
    אוהבת כל כך את המלית הזו,
    כל הכבוד, יקירתי !
    מתוקה, מאחלת לך ולמשפחה
    שנה טובה,מתוקה ומוצלחת!
    חיבוק ממני,
    רותי

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה לך רותי,חברה יקרה.
      שתהיה לך שנה נפלאה מלאת אושר ושמחה והרבה פעילות פוריה בתחום האפיה והבישול בו את עושה חייל.
      רויטל

      מחק
  2. רויטל השטרודל באמת נראית מהמם!!
    אני אגלה לך סוד - אני לא אופה בכלל עם בצק עלים (נדמה לי שפעם אחת אפיתי וגם זה אני לא ממש בטוחה), וזה לא בגלל בריאות אלא בגלל שאני אוהבת להכין את הבצק איתו אני אופה וגם בגלל ש.....לא יודעת לעבוד עם בצק עלים/פילו
    מזל שיש עוד חגים מיד אחרי ראש השנה, כי העלאת לפה כמה מתכוני תפוחים שמאד אוהבים אצלי :)
    שתהיה לך ולכל המשפחה שנה מתוקההההההההה
    עם הרבה אהבה - וויני

    השבמחק
    תשובות
    1. ואו..וויני מקסימה תודה לך.
      אז ככה.. לגבי בצק עלים, ממש לא מסובך להכין לבד,שאני רוצה בצק איכותי עם חמאה אני מכינה אותו לבד.
      בצק פילו מאוד קשה להכין לבד הגלל אופי ותכונות הבצק.
      אני סומכת עלייך - ברגע שתבוא לך המוזה והחשק את כבר תמצאי את הדרך לתקוף את נושא בצק העלים:)))
      שוב מון תודה על המילים החמות
      ושנה נפלאה ומשובחת לך
      רויטל

      מחק
    2. בוקר טוב
      האם את הבצק עלים צריך לאפות לפני הרכבת המנה?
      שנה טובה

      מחק
    3. בוקר אור לימור
      את בצק העלים לא אופים לפני הרכבת המנה. שימי לב לתמונות של ההסברים בהם אני קולעת את השטרודל - אם הבצק היה אפוי אי אפשר היה לקלוע את השטרודל :-) אז כמו בהסברים -מרדדים את הבצק שמים עליו רולדה ומעליה את מלית התפוחים קולעים ובסוף בסוף אופים וכמובן אוכלים ונהנים.
      שנה טובה ומתוקה
      ואם יש לך עוד שאלות אשמח לעזור
      רויטל

      מחק
    4. עוגה סוף הדרךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךך

      מחק
  3. היי רויטל
    כמה תפוחים יש בקילו?

    השבמחק
  4. היי האם אני יכולה להקפיא את הרולדה לאחר האפייה ? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי
      לאחר האפייה פחות מומלץ להקפיא
      וזאת בגלל שבצק העלים יאבד מהפריכות שלו
      יספוג לחות ויהיה רטוב וסמרטוטי
      חג שמח
      ובהצלחה
      רויטל

      מחק
  5. האם הרולדה שבפנים אפויה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך
      ודאי שהרולדה אפויה זה כתוב בהוראות ההכנה:)
      חג שמח ושנה טובה
      רויטל

      מחק
  6. אם יש לי ביצים בגודל s כמה לשים ?

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...